Προσφατες αναρτησεις

***ΙΣΤΟΡΙΑ ΣΤ': H κρίση στα Βαλκάνια.Επιλογή της 1ης ή της 4ης ερώτησης για γραπτή ανάπτυξη***

Κυριακή 12 Φεβρουαρίου 2012

ΑΝΤΩΝΥΜΙΕΣ


Αντωνυμίες είναι οι λέξεις που χρησιμοποιούνται αντί για ονόματα (ουσιαστικά ή επίθετα). Είναι κλιτές και άκλιτες λέξεις.

  • Η μητέρα φώναξε τα παιδιά. Η μητέρα τα φώναξε.
  • Ο Γιάννης είναι προσεχτικός. Αυτός είναι προσεχτικός.
Υπάρχουν οχτώ είδη αντωνυμιών.(Νέα Γραμματική σελ. 112-121)

1.Προσωπικές αντωνυμίες.Φανερώνουν τα τρία πρόσωπα του λόγου και έχουν δυνατούς και αδύνατους τύπους.
εγώ,εσύ,αυτός,-η,-ο εμείς,εσείς,αυτοί,-ές,-ά (δυνατοί τύποι)
μου,σου,του μας,σας,τους κ.α. (αδύνατοι τύποι)
2.Κτητικές αντωνυμίες.Φανερώνουν σε ποιον ανήκει κάτι
α)ουσιαστικά+αδύνατοι τύποι της προσωπικής  αντωνυμίας. (το τετράδιο,το τετράδιό μου)
β)το επίθετο δικός,-η,-ο
3.Αυτοπαθείς αντωνυμίες.Φανερώνουν ότι το ίδιο πρόσωπο ενεργεί και δέχεται την ενέργεια.
4.Οριστικές αντωνυμίες.Μας βοηθούν να ξεχωρίσουμε ένα πρόσωπο, ζώο, πράγμα από άλλα του ίδιου είδους.
5.Δεικτικές αντωνυμίες. Χρησιμοποιούνται όταν δείχνουμε κάτι.
6.Αναφορικές αντωνυμίες. Χρησιμοποιούνται όταν μια ολόκληρη πρόταση αναφέρεται σε μια και μόνο λέξη.
7.Ερωτηματικές αντωνυμίες. Χρησιμοποιούνται όταν ρωτάμε.
8.Αόριστες αντωνυμίες. Χρησιμοποιούνται για να δείξουμε ένα πρόσωπο,ζώο ή πράγμα αόριστα.


ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ
ΑΝΤΩΝΥΜΙΩΝ

1.ΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ
εγώ, εσύ αυτός,-ή,-ό    μου-σου-του
εμείς,εσείς,αυτοί,-ές,-ά μας-σας-τους κ.α.
2.ΚΤΗΤΙΚΕΣ
ουσιαστικό + αδύνατος τύπος
ο δικός μου, η δική μου ,το δικό μου
3.ΑΥΤΟΠΑΘΕΙΣ
ο εαυτός μου, ο εαυτός σου, ο εαυτός του (ο εαυτούλης μου……..)
4.ΟΡΙΣΤΙΚΕΣ
ο ίδιος, η ίδια, το ίδιο
μόνος, μόνη, μόνο

5.ΔΕΙΚΤΙΚΈΣ
αυτός,-ή,-ό
εκείνος,-η,-ο
ετούτος,-η,-ο
τέτοιος,-α,-ο
τόσος,-η,-ο

6.ΑΝΑΦΟΡΙΚΕΣ
ο οποίος, η οποία, το οποίο
όποιος, όποια, όποιο
όσος,όση,όσο
που
ό,τι
7.ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΕΣ
ποιος, ποια, ποιο
πόσος, πόση, πόσο
ποιανού, ποιανής, ποιανού (ποιανών)
τι




8.ΑΟΡΙΣΤΕΣ
ένας, μία, ένα
κανένας, καμία, κανένα
καθένας, καθεμία, καθένα
κάποιος, κάποια, κάποιο
μερικός, μερική, μερικό
άλλος, άλλη, άλλο
ο δείνα, δείνα, το δείνα
ο τάδε, η τάδε, το τάδε
κάθε-καθένα-κάτι-κατιτί-τίποτε

Δεν υπάρχουν σχόλια :