Προσφατες αναρτησεις

***ΙΣΤΟΡΙΑ ΣΤ': H κρίση στα Βαλκάνια.Επιλογή της 1ης ή της 4ης ερώτησης για γραπτή ανάπτυξη***

Τρίτη 1 Νοεμβρίου 2011

ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΚΑΙ ΟΙ ΔΑΣΚΑΛΟΙ ΤΟΥ ΓΕΝΟΥΣ


Τον καιρό της τουρκοκρατίας η αμάθεια σκέπασε τον ελληνισμό. Ο λαός έμεινε χωρίς δασκάλους και σχολεία. Οι περισσότεροι πνευματικοί άνθρωποι είχαν καταφύγει στη Δύση.
Η εκκλησία  ιδρύει τα πρώτα σχολεία, όπου παπάδες και καλόγεροι αναλαμβάνουν να μάθουν στα παιδιά λίγα γράμματα μέσα από τα βιβλία της εκκλησίας. O Οκτώηχος, το Ψαλτήρι, και ο Απόστολος είναι τα πρώτα αναγνωστικά.

 Έτσι δημιουργήθηκε το  «κρυφό σχολειό»(κλικ)Παρά  το φόβο των Τούρκων, τους εξισλαμισμούς και τις διώξεις, λειτούργησαν αρκετά ελληνικά σχολεία. 
     "Κρυφό Σχολειό"- κέρινα ομοιώματα
Κρυφό Σχολειό'' Πίνακας Ν.Γύζη
'Κρυφό Σχολειό' Video

Αργότερα μορφωμένοι και πλούσιοι Έλληνες ενίσχυσαν την προσπάθεια αυτή και το 18ο  αιώνα, πριν από τη μεγάλη επανάσταση,  ίδρυσαν αρκετά ελληνικά σχολεία.
Η τυπογραφία βοήθησε στη μόρφωση του λαού, αφού βιβλία, εφημερίδες, και  περιοδικά έφταναν στη σκλαβωμένη πατρίδα και μαζί τους οι ιδέες του Διαφωτισμού  και της Γαλλικής Επανάστασης.
Σημαντική προσφορά για να βγει ο τόπος από την αμάθεια είχαν οι «δάσκαλοι του Γένους», μορφωμένοι άνθρωποι με φλογερή αγάπη για την πατρίδα.
Ξεχωρίζουν ο άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός (κλικ) και ο Αδαμάντιος Κοραής,(κλικ)  ιδρυτής του Nεοελληνικού Διαφωτισμού.
Ο Κοσμάς ο Αιτωλός όργωσε την Ελλάδα διδάσκοντας και ιδρύοντας σχολεία-πάνω από 200!!! Πέθανε με μαρτυρικό θάνατο στην  Ήπειρο το 1779.
Ο ΑΓΙΟΣ ΚΟΣΜΑΣ Ο ΑΙΤΩΛΟΣ VIDEO



Ο Αδαμάντιος Κοραής ,σπούδασε στη Γαλλία και έζησε τη Γαλλική Επανάσταση

Πίστευε ότι μόνο με τη μόρφωση μπορεί το Γένος να ελευθερωθεί  και κατάφερε να γίνουν γνωστοί οι Αρχαίοι Έλληνες συγγραφείς.

                          Αδαμάντιος Κοραής
 Η προσφορά τους στον αγώνα και στην επιβίωση του Έθνους είναι ανεκτίμητη.

ΘΕΜΑΤΑ ΚΑΙ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
1.Κάνοντας κλικ στα ονόματα βρίσκεις πληροφορίες για τον καθένα
2.Δες τα βίντεο κατανόησης
3.Γράψε έναν πλαγιότιτλο σε κάθε παράγραφο του μαθήματος, σελ.55
4.Τι ήταν το "κρυφό σχολειό'';
5.Πώς βοήθησε η τυπογραφία στη μόρφωση των σκλαβωμένων Ελλήνων;
6.Τι ήταν οι "δάσκαλοι του Γένους"και ποια η προσφορά τους στο Έθνος;

Δεν υπάρχουν σχόλια :