Προσφατες αναρτησεις

***ΙΣΤΟΡΙΑ ΣΤ': H κρίση στα Βαλκάνια.Επιλογή της 1ης ή της 4ης ερώτησης για γραπτή ανάπτυξη***

Κυριακή 27 Νοεμβρίου 2011

ΤΟ ΟΡΑΜΑ ΤΟΥ ΡΗΓΑ ΦΕΡΑΙΟΥ Ή ΒΕΛΕΣΤΙΝΛΗ

Όταν οι Οθωμανοί- Τούρκοι κατάκτησαν τη Βαλκανική, τα σύνορα καταργήθηκαν και οι λαοί έγιναν υπόδουλοι σ’ αυτούς. Δημιουργήθηκαν αρκετά κοινά ήθη και έθιμα, παραδόσεις, πόθοι και ελπίδα για απελευθέρωση.
Μύθους και ηρωικά τραγούδια είχαν και οι γειτονικοί λαοί, όπως επίσης κλέφτες και αρματολούς
  • Οι Βούλγαροι τους χαϊντούτους
  • Οι Σέρβοι τους χαϊντούκους
  • Οι Ρουμάνοι τους πανδούρους

Οι εμπορικές σχέσεις που αναπτύχθηκαν από την έντονη δραστηριότητα των Ελλήνων, έφεραν τους βαλκανικούς λαούς πιο κοντά.Ήταν κι αυτοί απομονωμένοι από την Ευρώπη και το δρόμο της  προόδου.
Την κοινή επιθυμία για απελευθέρωση, εξέφρασε ο Ρήγας Φεραίος που είδε το πρώτο φως στο Βελεστίνο, το 1757.
                            
                         
                     Το σχολείο που φοίτησε  ο Ρήγας Φεραίος στη Ζαγορά

Γρήγορα ξεχώρισε για τη μόρφωση και τη γλωσσομάθειά του. Αρχικά έγινε δάσκαλος στον Κισσό Πηλίου αλλά γρήγορα έφυγε για την Ευρώπη.
                          
 "Χειρόγραφο"του Ρήγα με την υπογραφή του

Η Γαλλική Επανάσταση και τα κατορθώματα του Ναπολέοντα (πίστευε ότι θα βοηθούσε την επανάσταση) δεν τον άφηναν ασυγκίνητο.
Έθεσε ως σκοπό της ζωής του την απελευθέρωση της Ελλάδας και των Βαλκανίων 
Η "Χάρτα" του Ρήγα Φεραίου και η σημαία με το ρόπαλο του Ηρακλή

Το κόκκινον σηµαίνει την αυ­τοκρατορικήν πορφύραν και αυτεξουσιότητα του Ελληνικού λαού.
Το άσπρον σηµαίνει την αθωότητα της δικαίας ηµών αφορµής κατά της τυραννίας.
Το µαύρον σηµαίνει τον υπέρ πατρίδος και ελευθερίας ηµών θάνατον».
                                                                                               Ρήγας Φεραίος

και άρχισε την προετοιμασία. Μετέφρασε βιβλία στα ελληνικά, έγραφε προκηρύξεις, ποιήματα και εξέδωσε έργα με επαναστατικό  περιεχόμενο.(Ο ΘούριοςΧάρτα και το Σύνταγμα είναι κορυφαία έργα του)
                                

Ο "Θούριος ύμνος"
ΘΟΥΡΙΟΣ ΥΜΝΟΣ-  Στίχοι:Ρήγας Φεραίος
                                              Μουσική: Χρήστος Λεοντής
                                            Τραγούδι: Νίκος Ξυλούρης
                                                           
Βούλγαροι κι Αρβανίτες,
Αρμένιοι και Ρωμιοί
για την ελευθερία να ζώσομεν σπαθί…..λέει στο «Θούριο Ύμνο» του και προσπάθησε να μυήσει πολλούς. Έκανε κέντρο της δράσης του τη Βιέννη. Όταν πήγε  στην Τεργέστη,μαζί με τον πιστό φίλο του Χριστόφορο Περραιβό  (Κλικ), προδόθηκαν από έναν Έλληνα έμπορο και η αυστριακή αστυνομία τους συνέλαβε, γιατί ανακαλύφτηκαν κιβώτια με επαναστατικές προκηρύξεις.( Δεκεμβρίου 1797).Ο Ρήγας πήρε επάνω του όλη την ευθύνη και έσωσε τον Περραιβό, ο οποίος αργότερα έγραψε τη βιογραφία του.
Η απολογία του Ρήγα Φεραίου στους Αυστριακούς.
                         
Οι Αυστριακοί τους παρέδωσαν στους Τούρκους και αυτοί, αφού τους φυλάκισαν
                              Ο Ρήγας στη φυλακή.Μουσείο Παύλου Βρέλλη
 στον πύργο Νεμπόισα, τους βασάνισαν και τέλος  τους σκότωσαν στο Βελιγράδι, στις 24 Ιουνίου  1798. (Στραγγαλίστηκαν ο Ρήγας μαζί με επτά συντρόφους του.)
Πριν δολοφονηθεί, απευθυνόμενος στους δήμιους,  είπε υπερήφανα:"Αρκετό σπόρο έσπειρα.Το έθνος μου ας θερίσει το γλυκό καρπό". 
                                     
                               
                                  Ο πύργος Νεμπόισα, μουσείο σήμερα στο Βελιγράδι.
Η θυσία και το όραμα του εθνομάρτυρα δεν πήγαν χαμένα. Λίγα χρόνια αργότερα ξέσπασαν επαναστατικά κινήματα που οδήγησαν τους Έλληνες και τους άλλους βαλκανικούς λαούς στην εθνική τους αποκατάσταση.
                   

   ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ - ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
1. Χώρισε το κείμενο σε παραγράφους  και γράψε έναν πλαγιότιτλο.
2. Ποια κοινά στοιχεία εντοπίζονται στην Τουρκοκρατία μεταξύ των Βαλκανικών λαών;
3. Ποιο ήταν το όραμα του Ρήγα Φεραίου;
4. Τι ήταν ο Θούριος ύμνος;
5. Ποιο ήταν το τέλος του Ρήγα;
6.Το μήνυμα του Ρήγα είχε αποδέκτες; Έφερε αποτελέσματα;

Κάνε κλικ και στην παρακάτω παρουσίαση:                 

    


Δεν υπάρχουν σχόλια :