Προσφατες αναρτησεις

**Επαναστατικά κινήματα στη Μακεδονία και την Κρήτη: Μελέτη κειμένου με τις επισημάνσεις- Από τις εργασίες η 3η με γραπτή ανάπτυξη στο τετράδιο ***
  • 19η ΜΑΪΟΥ.ΗΜΕΡΑ ΜΝΗΜΗΣ ΤΗΣ ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑΣ ΤΟΥ ΠΟΝΤΙΑΚΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ

     Πηγή φωτο:https://www.eea.gr/epikairotita Ένα τμήμα του ελληνισμού ζούσε στα παράλια του Εύξεινου Πόντου στη Μικρά Ασία από την αρχαιότητα. Συνέχισε να ακμάζει κατά τη διάρκεια  των βυζαντινών χρόνων, παραμένοντας  ελληνικό και μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης το 1204 μ.Χ. Mε κέντρο την Τραπεζούντα συνέχισε την ελληνική παράδοση.Το 1461 όλη η περιοχή κατακτήθηκε...
  • ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΤΟΠΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ 25ης ΜΑΡΤΙΟΥ 1821

       Η σημαία του Ανδρέα Λόντου, σημαία της Βοστίτσας το 1821Η Βοστίτσα στα τέλη του 18ου αιώνα. Χαλκογραφία«Σβήνουν δυο νύχτες και δυο αυγές προβάλλουν στον αγέρα. Δυο λευτεριές που σμίγουνε μέσα στην ίδια μέρα. Δυο λευτεριές ματόβρεχτες, παιδιά μεγάλου κόπου, η λευτεριά του Έλληνα κι η λευτεριά του ανθρώπου»(Κ.Παλαμάς)                 ...
  • Η ΠΡΩΤΗ ΜΕΓΑΛΗ ΝΑΥΜΑΧΙΑ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ:ΠΑΤΡΑ,20 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 1822-ΑΝΔΡΕΑΣ ΜΙΑΟΥΛΗΣ

     Η Ναυμαχία του Ανδρέα Μιαούλη στον Πατραϊκό κόλπο το 1822.Πίνακας του 1874 του γνωστού ζωγράφου Ιωάννη Αλταμούρα με τον τίτλο «Η Ναυμαχία Ρίου-Αντιρρίου». Πηγή www.kalavrytanews.grΑφιέρωμα από παλαιότερη ανάρτηση...Το άστρο του ναυάρχου Ανδρέα Μιαούλη ανατέλλει από την Πάτρα στις 20 Φεβρουαρίου του 1822!      Στις αρχές του 1822 εκτός από την Κορώνη, τη Μεθώνη, την Πάτρα και...
  • ΓΗΠΕΔΟ "ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΡΑΪΣΚΑΚΗΣ"ΚΥΡΙΑΚΗ, 8-2-1981:Η ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ

    Συμπληρώνονται σήμερα 44 χρόνια από τη μεγαλύτερη τραγωδία του ελληνικού αθλητισμού που συγκλόνισε τη χώρα και το ποδόσφαιρο. Ήταν Κυριακή 8 Φεβρουαρίου 1981 όπου στο γήπεδο "Γεώργιος Καραϊσκάκης" γινόταν το μεγάλο ντέρμπι, του πρωτοπόρου Ολυμπιακού και της δεύτερης ΑΕΚ που είχαν διαφορά μόλις 2 βαθμών.Ο νικητής θα έκανε ένα μεγάλο βήμα προς τον τίτλο. Εισιτήριο του αγώναΤο...
  • ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ-ΑΦΙΕΡΩΜΑ

    ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣΠληροφορίες και στοιχεία από παλαιότερη ανάρτηση... "Τιμά ο ο εκπαιδευτικός κόσμος, στις 30 Ιανουαρίου κάθε χρόνο, τους Τρεις Ιεράρχες: το Βασίλειο το Μέγα, το Γρηγόριο το Θεολόγο και τον Ιωάννη το Χρυσόστομο και μας καλεί να "σκιρτίσωμεν αγγαλόμενοι εν τη πανδήμω πανηγύρει των διδασκάλων ημών" Όλοι γνωρίζουμε πως οι Τρεις Ιεράρχες...
  • ΒΟΣΤΙΤΣΑ,ΓΕΝΑΡΗΣ 1821.ΑΠΟΦΑΣΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ

       Το συγκείμενο της εποχής και αφιερώματα Τοπικής Ιστορίας από παλαιότερες αναρτήσεις... "Η Συνέλευση της Βοστίτσας ή Σύσκεψη της Βοστίτσας, κατά τους ιστορικούς, ή Μυστική Συνέλευση της Βοστίτσας, κατά τους Αιγιώτες ή Προδοτική Σύναξη κατά τους Τούρκους, ήταν η συνάντηση που έγινε από τους Φιλικούς της Βόρειας Πελοποννήσου, στη Βοστίτσα, όπως...
  • 2025 ΕΥΧΕΣ!

     2025 Ευχές για Υγεία, Αγάπη, Χαρά και Αισιοδοξία στους μαθητές του σχολείου, στους γονείς, στους δασκάλους μας και σε όλο τον κόσμο!!!Πηγή:www.vimodji.org 
  • Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΑΝΔΡΕΑΣ ΣΤΗ ΡΩΜΑΪΚΗ ΠΑΤΡΑ

    Η περιοχή  γύρω από το σημερινό ναό του Αγίου  Ανδρέα κατά το 17ο αιώνα στην περίοδο της Τουρκοκρατίας.      Επίκαιρη επανάληψη ανάρτησης. Χρόνια Πολλά Πάτρα!        Το ιστορικό συγκείμενο της εποχής Η Πάτρα ήταν μέχρι το 146 π.Χ. ένα μικρό λιμάνι της ΒΔ. Πελοποννήσου. Η θέση της άρχισε να αλλάζει, όταν η μακραίωνη ναυτική και...
  • ΣΕΡ ΚΕΝΕΘ ΑΣΤΟΝ. Ο ΠΡΩΤΟΠΟΡΟΣ ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΔΙΑΙΤΗΤΗΣ!

     Ο Κένεθ Άστον ήταν δάσκαλος στο επάγγελμα, διαιτητής ποδοσφαίρου, λάτρης του αθλήματος, οραματιστής της διαιτησίας και πατέρας της κίτρινης και κόκκινης κάρτας.Ο Κένεθ, γεννήθηκε στο Κόλτσεστερ της Αγγλίας το 1915 και  έπαιξε ερασιτεχνικά στην τοπική ομάδα. Ήταν πτυχιούχος του Πανεπιστημίου του Έξετερ και διορίστηκε δάσκαλος σε σχολεία του τόπου του, φτάνοντας στο βαθμό του Διευθυντή....
  • ΠΕΝΗΝΤΑ ΣΥΝ ΕΝΑ ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΞΕΓΕΡΣΗ ΤΟΥ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟΥ

        ΨΗΦΙΑΚΟ ΒΙΒΛΙΟ - ΚΛΙΚ Το αίτημα-σύνθημα ΤΑ ΝΕΑ, 16 Νοεμβρίου 1973 Φοιτητές και πολίτες έξω από την πύλη  Το τανκ εναντίον άοπλων φοιτητών...17/11/1973  Η επόμενη ημέρα... ...και η μεθεπόμενη ημέρα τον Ιούλιο του 1974 στην Κύπρο, με το πραξικόπημα και την τουρκική εισβολή,όταν οι γίγαντες  στρατηγοί της χούντας αποδείχτηκαν...
  • ΨΗΦΙΔΕΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ:ΑΙΓΙΟ 28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940

     Πρωτοσέλιδο της εφημερίδας ΑΚΡΟΠΟΛΗ.Πηγή:Site Σαν σήμεραΗ Γερμανική Κατοχή στο Αίγιο,1941-1944 Κλικ Ε Δ Ω  Αίγιο,Κατοχή και Αντίσταση 1941-1944 Κλικ Ε Δ Ω Ο απαγχονισμός των πέντε πατριωτών στο Αίγιο, 22 Ιανουαρίου 1944 Κλικ Ε Δ ΩΗ εκτέλεση των 18 Αιγιωτών στην Πάτρα,23 Φεβρουαρίου 1944 Κλικ Ε Δ Ω Ο αποχαιρετισμός του στρατιώτη με την ευχή της μάνας!...
  • ΒΕΡΙΝΟ 17-7-1827: ΤΟ ''ΜΑΝΙΑΚΙ'' ΤΗΣ ΒΟΣΤΙΤΣΑΣ

     Φωτο: Η Προδοσία.Πηγή Προσκυνητάριο Ι.Μ.Αγίου Ιωάννη ΘεολόγουΤο συγκείμενο της εποχής «Δυόμισι χρόνια έχουν περάσει από το Φεβρουάριο του 1825 που ο Ιμπραήμ πασάς έχει πατήσει στο Μοριά και τα παθήματα των Πελοποννησίων είναι μεγάλα», γράφει ο Σπυρίδων Τρικούπης στην Ιστορία της Ελληνικής Επανάστασης. Και συνεχίζει: «Τα ζοφερά σπήλαια, αι δυσανάβατοι ακρώρειαι, τα δυσπρόσιτα έλη, οι...
  • 4 ΙΟΥΛΙΟΥ 2004:Η ΕΛΛΑΔΑ ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΡΙΑ ΕΥΡΩΠΗΣ!

    Τότε που ο Θεός ήταν Έλληνας!!! Σύμφωνα με το Καταστατικό της Ελληνικής Ποδοσφαιρικής Ομοσπονδίας, η 4η Ιουλίου κάθε έτους, έχει χαρακτηριστεί ως "Ημέρα του Ποδοσφαίρου" τιμής ένεκεν της κατάκτησης του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος στις 4 Ιουλίου 2004, από την Εθνική μας Ομάδα Ανδρών. Σαν σήμερα, στις 4 Ιουλίου 2004, η Εθνική Ομάδα Ποδοσφαίρου μας χάρισε ανεπανάληπτες στιγμές...
  • Η ΓΙΟΡΤΗ ΤΟΥ ΠΑΤΕΡΑ!

     ΠΗΓΗ ΦΩΤΟ:https://www.lesvospost.com/2020/06/vids.htmlΓιορτή του πατέρα ή ημέρα του πατέρα ονομάζεται η ετήσια κινητή εορτή προς τιμήν του πατέρα, των πατρικών δεσμών και γενικά της επιρροής των πατέρων στην κοινωνία. Στην Ελλάδα γιορτάζεται κάθε χρόνο την τρίτη Κυριακή του Ιουνίου, σε άλλες χώρες η ημερομηνία μπορεί να διαφέρει. Normal 0 ...
  • 19 ΜΑΪΟΥ 1919-19 ΜΑΪΟΥ 2024:ΕΚΑΤΟΝ ΠΕΝΤΕ ΚΕΡΙΑ ΜΝΗΜΗΣ ΤΗΣ ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑΣ ΤΟΥ ΠΟΝΤΙΑΚΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΝΕΟΤΟΥΡΚΟΥΣ

     Πηγή φωτο:https://www.vimaorthodoxias.gr/pontiakos-ellinismos Ένα τμήμα του ελληνισμού ζούσε στα παράλια του Εύξεινου Πόντου στη Μικρά Ασία από την αρχαιότητα. Συνέχισε να ακμάζει κατά τη διάρκεια  των βυζαντινών χρόνων, παραμένοντας  ελληνικό και μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης το 1204 μ.Χ. Mε κέντρο την Τραπεζούντα συνέχισε την ελληνική παράδοση.Το 1461 όλη η...
  • ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΤΗΣ ΔΙΑΚΑΙΝΗΣΙΜΟΥ:ΓΙΟΡΤΑΖΕΙ Η ΖΩΟΔΟΧΟΣ ΠΗΓΗ,Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΡΥΠΗΤΗ ΤΟΥ ΑΙΓΙΟΥ!

     Παναγία Τρυπητή: Η κυρά του Αιγίου, η Παναγιά του βράχουΗ Προστάτιδα του Αιγίου εορτάζει και φέτος στο ανακαινισμένο Προσκύνημα του βράχου, εκεί που βρέθηκε στα χρόνια της Τουρκοκρατίας η θαυματουργή της εικόνα.Το Μάιο του 2019 ο ναός έκλεισε για να γίνουν αναγκαία έργα συντήρησης και αποκατάστασης του οικοδομήματος, έργα απαιτητικά, κοστοβόρα και δύσκολα.Το έργο ανέλαβε η Εφορεία...
  • ΕΠΕΤΕΙΟΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑΣ ΗΜΕΡΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ

      Σήμερα Παρασκευή, 9 Φεβρουαρίου 2024, γιορτάζεται η παγκόσμια ημέρα της  Ελληνικής Γλώσσας που καθιερώθηκε από το ελληνικό κράτος το 2017 με κοινή υπουργική απόφαση των Υπουργείων Παιδείας,Εξωτερικών και Εσωτερικών.Η ίδια ημέρα είναι  αφιερωμένη στη μνήμη του εθνικού μας ποιητή Διονύσιου Σολωμού.Με τον εορτασμό αυτό γίνεται προσπάθεια να αναδειχτεί η αξία και η συμβολή της...
  • ΒΟΣΤΙΤΣΑ 26 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 1821.Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ

       "Η Συνέλευση της Βοστίτσας ή Σύσκεψη της Βοστίτσας, κατά τους ιστορικούς, ή Μυστική Συνέλευση της Βοστίτσας, κατά τους Αιγιώτες ή Προδοτική Σύναξη κατά τους Τούρκους, ήταν η συνάντηση που έγινε από τους Φιλικούς της Βόρειας Πελοποννήσου, στη Βοστίτσα, όπως λεγόταν τότε το Αίγιο, από τις 26 έως τις 30 Ιανουαρίου του 1821, με σκοπό την...
  • 1973-2023:ΠΕΝΗΝΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΞΕΓΕΡΣΗ ΤΟΥ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟΥ

    Πηγή φωτo: www.cnn.gr ΨΗΦΙΑΚΟ ΒΙΒΛΙΟ - ΚΛΙΚ Συμπληρώνονται φέτος πενήντα χρόνια από την εξέγερση του Πολυτεχνείου εκείνο το Νοέμβρη του 1973.Αναμφισβήτητα πρόκειται για ένα ιστορικοπολιτικό γεγονός που ξεκίνησε από νέα παιδιά, φοιτητές αρχικά, και συσπείρωσε κοντά του ανθρώπους όλων των ηλικιών που ξεσηκώθηκαν με το ίδιο σύνθημα: "Ψωμί - Παιδεία - Ελευθερία''.Το Ιστορικό Συγκείμενο περιληπτικά...
  • ΤΟΠΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ:ΑΙΓΙΟ 1940-1944

                            Πρωτοσέλιδο της εφημερίδας ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ.Πηγή:Site Σαν σήμεραΗ Γερμανική Κατοχή στο Αίγιο,1941-1944 Κλικ Ε Δ Ω  Αίγιο,Κατοχή και Αντίσταση 1941-1944 Κλικ Ε Δ Ω Ο απαγχονισμός των πέντε πατριωτών στο Αίγιο, 22 Ιανουαρίου 1944 Κλικ Ε Δ ΩΗ εκτέλεση των 18 Αιγιωτών στην Πάτρα,23...
  • 19η ΜΑΪΟΥ.ΗΜΕΡΑ ΜΝΗΜΗΣ ΤΗΣ ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑΣ ΤΟΥ ΠΟΝΤΙΑΚΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ

     Πηγή φωτο:https://www.eea.gr/epikairotita Ένα τμήμα του ελληνισμού ζούσε στα παράλια του Εύξεινου Πόντου στη Μικρά Ασία από την αρχαιότητα. Συνέχισε να ακμάζει κατά τη διάρκεια  των βυζαντινών χρόνων, παραμένοντας  ελληνικό και μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης το 1204 μ.Χ. Mε κέντρο την Τραπεζούντα συνέχισε την ελληνική παράδοση.Το 1461 όλη η περιοχή κατακτήθηκε...
  • ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΤΟΠΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ 25ης ΜΑΡΤΙΟΥ 1821

       Η σημαία του Ανδρέα Λόντου, σημαία της Βοστίτσας το 1821Η Βοστίτσα στα τέλη του 18ου αιώνα. Χαλκογραφία«Σβήνουν δυο νύχτες και δυο αυγές προβάλλουν στον αγέρα. Δυο λευτεριές που σμίγουνε μέσα στην ίδια μέρα. Δυο λευτεριές ματόβρεχτες, παιδιά μεγάλου κόπου, η λευτεριά του Έλληνα κι η λευτεριά του ανθρώπου»(Κ.Παλαμάς)                 ...
Previous Next

Τετάρτη 17 Ιουλίου 2024

ΒΕΡΙΝΟ 17-7-1827: ΤΟ ''ΜΑΝΙΑΚΙ'' ΤΗΣ ΒΟΣΤΙΤΣΑΣ

 

Φωτο: Η Προδοσία.Πηγή Προσκυνητάριο Ι.Μ.Αγίου Ιωάννη Θεολόγου

Το συγκείμενο της εποχής

«Δυόμισι χρόνια έχουν περάσει από το Φεβρουάριο του 1825 που ο Ιμπραήμ πασάς έχει πατήσει στο Μοριά και τα παθήματα των Πελοποννησίων είναι μεγάλα», γράφει ο Σπυρίδων Τρικούπης στην Ιστορία της Ελληνικής Επανάστασης. Και συνεχίζει: «Τα ζοφερά σπήλαια, αι δυσανάβατοι ακρώρειαι, τα δυσπρόσιτα έλη, οι κρημνοί και οι απότομοι βράχοι ήσαν τα μόνα ασφαλή κατοικήριά των,το χώμα δε πολλάκις στρωμνή και τροφή τα άγρια χόρτα…Εφονεύοντο αιχμαλωτίζοντο, ελαφυραγωγούντο, κατεστρέφετο η πατρίς των αλλά δεν επροσκύνουν»!

Εκείνο το καλοκαίρι του 1827 ο αγώνας διερχόταν την κρισιμότερη φάση του γιατί ο Ιμπραήμ αλώνιζε στο Μοριά και ο Κιουταχής στη Ρούμελη. Παρά την αντίσταση των αγωνιστών, η σύμπραξη Τούρκων και Αιγυπτίων, είχε προκαλέσει μεγάλα προβλήματα και βαριές ήττες στους επαναστατημένους Έλληνες. Αν λάβει κανείς υπόψη και τις εμφύλιες διαμάχες για την εξουσία οι δυσκολίες μεγιστοποιούνταν…

«Προσκύνημα»: Η νομιμοποίηση της υποταγής

 Οι Τούρκοι και κατόπιν οι Αιγύπτιοι, προκειμένου να μειώσουν τις απώλειές τους και να περιορίσουν τη διαφαινόμενη πολιτική λύση του ελληνικού ζητήματος από τις Μεγάλες Δυνάμεις, άρχισαν να χρησιμοποιούν «ταξίματα και δοσίματα», πείθοντας  ολόκληρα χωριά να υποταχθούν, και να αποκηρύξουν την επανάσταση, δίνοντας προσκυνοχάρτια στους υποταγμένους. Αυτή η τακτική είχε ως στόχο τη σταδιακή αποδυνάμωση των επαναστατών αφενός και αφετέρου την ακύρωση οποιασδήποτε πρότασης λύσης των Μεγάλων Δυνάμεων και αποδοχής ελεύθερου κράτους από την Υψηλή Πύλη. Ένα μήνα πριν, τον Ιούνιο του 1827, ο Ιμπραήμ είχε δεχτεί δεύτερη ταπεινωτική ήττα στο απροσκύνητο Μέγα Σπήλαιο και είχε αναγκαστεί να υποχωρήσει άπραγος…


Ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης,η ψυχή κι ο νους του αγώνα στο Μοριά

«Τίποτα δε φοβήθηκα περισσότερο για την πατρίδα, μόνο εις το προσκύνημα εφοβήθηκα»,αναφέρει ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης στα Απομνημονεύματά του.

Ο Τούρκος στρατηγός Ντελή Αχμέτ, φρούραρχος των Πατρών, κατάφερε αρχικά να προσηλυτίσει τον πατρινό οπλαρχηγό Δημήτριο Νενέκο και μετά το δεύτερο οπλαρχηγό από τα Τσετσεβοχώρια (επτά χωριά στις υπώρειες του Παναχαϊκού) Γκολφίνο Λουμπιστιάνο. Το προσκύνημα είχε πάρει διαστάσεις και ο Κολοκοτρώνης με τη φράση «φωτιά και τσεκούρι στους προσκυνημένους» κατάφερε να επαναφέρει ολόκληρα χωριά και πάλι στον αγώνα, αφού τους έπαιρνε τα προσκυνοχάρτια. Παρόλα αυτά όμως οι Νενέκος και Γκολφίνος παρέμεναν αμετανόητοι  και συνεργάζονταν στρατιωτικά με τους Τούρκους, συμμετέχοντας σε επιδρομές στα χωριά της Αχαΐας εναντίον Ελλήνων. Σε μια από αυτές τα τουρκικά στρατεύματα ήρθαν αντιμέτωπα με τους επαναστατημένους Έλληνες στο μοναστήρι του Άι-Γιάννη Τσετσεβού στο Βερίνο…

Ο Ιστορικός Χάρτης των μαχών της Αιγιαλείας.Πηγή ΓΑΚ Αιγίου

Το ιστορικό γεγονός

   Ο πρώτος οπλαρχηγός της περιοχής της Δυτικής Αιγιάλειας, ο χιλίαρχος Γεώργιος Ροδόπουλος από τη Μυρόβρυση, προσπάθησε, κατ’ εντολή του Κολοκοτρώνη, να επαναφέρει με τη βία τους προσκυνημένους της περιοχής του στην Επανάσταση. Σε μια πράξη εκδίκησης, ο προσκυνημένος Γκολφίνος, υποχιλίαρχος της περιοχής στον Αγώνα, οδήγησε τουρκικά στρατεύματα από το μονοπάτι του χωριού Τούμπα πίσω από τις γραμμές των Ελλήνων την κρίσιμη στιγμή. Μια ακόμα προδοσία...

Τον Ιούλιο του 1827 ο Κολοκοτρώνης σε επιστολή του είχε ζητήσει με όποιο κόστος να κρατηθούν η Κουνινά (μεγάλο κεφαλοχώρι με δεκάδες αγωνιστές) και η Μονή Ταξιαρχών (πλούσια μονή - προπύργιο του Αγώνα) ελεύθερες. Ένα σώμα Κορινθίων αγωνιστών με επικεφαλής τον οπλαρχηγό Γεώργιο Λύκο ή Χελιώτη και άλλους καπεταναίους είχαν ξεκινήσει για τα Σελλά με σκοπό να συναντήσουν το Γκολφίνο που είχε εκδηλώσει πρόθεση μετάνοιας και επιστροφής στον Αγώνα.


O Αιγιώτης πρόκριτος,στρατηγός και πολιτικός Δημήτριος Μελετόπουλος

Μαζί με αυτούς ο χιλίαρχος Κωνσταντίνος Ιωάννου ή Ορεινός από την Παρασκευή Αιγίου, κατόπιν οδηγιών του στρατηγού Δημήτρη Μελετόπουλου, και ο παλιός αρματολός, συμπολεμιστής του Οδυσσέα Ανδρούτσου, Γεώργιος Ανδρεακόπουλος ή Γεωργομοραΐτης από την Κουνινά με τους πολεμιστές τους. Όταν έφτασαν κοντά στο μοναστήρι του Αι-Γιάννη ειδοποίησαν το Γκολφίνο να τους συναντήσει. Εκεί κατάλαβαν ότι ο Γκολφίνος όχι μόνο δεν είχε πρόθεση μετάνοιας ,αλλά είχε ενημερώσει το Ντελή Αχμέτ ότι στο μοναστήρι βρίσκονταν πολεμιστές και γυναικόπαιδα των γύρω περιοχών που δεν είχαν προσκυνήσει υπό τη φύλαξη του Ροδόπουλου. Έτσι Επαναστάτες, Τούρκοι,Αιγύπτιοι και Τουρκοπροσκυνημένοι βρέθηκαν στην περιοχή του μοναστηριού στο Βερίνο.

Φωτο: Η διάταξη των αντιπάλων σε αεροφωτογραφία του 1966.Πηγή Προσκυνητάριο Ι.Μ.Αγίου Ιωάννη Θεολόγου

Ο Ροδόπουλος, έχοντας το γενικό πρόσταγμα από το στρατηγό Μελετόπουλο, θεωρούσε-ορθά-ότι η θέση άμυνας ήταν αδύνατη για να διεξαχθεί μάχη, συνυπολογίζοντας και τους αμάχους που είχαν μαζί. Μπορούσαν να αποχωρήσουν αλλά δεν το έπραξαν αρχικά, γιατί η γραμμή του Κολοκοτρώνη απαιτούσε επαναστατικό θάρρος και οι τουρκοπροσκυνημένοι έπρεπε να πάρουν ένα μάθημα.

 Η Μονή του Αγίου Ιωάννη Θεολόγου σήμερα

Το μοναστήρι από μόνο του ήταν ήδη οχυρό που ευνοούσε τους αμυνόμενους. Από τη δυτική πλευρά του μικρού Αι-Γιάννη υπήρχε μονοπάτι που ήταν σχετικά εύκολο να φυλαχτεί και οι αμυνόμενοι μπορούσαν να προκαλέσουν βαριές απώλειες στους Τούρκους. Από το νότιο μέρος όμως, αν ανέβαιναν οι Τούρκοι από το χωριό Τούμπα, οι πιθανότητες επιτυχούς άμυνας μειώνονταν κατά πολύ γιατί θα έφταναν στην κορυφή του λόφου πίσω από τους αγωνιστές.

                    

Φωτο:Κατασκευή οχυρωμάτων.Πηγή:Προσκυνητάριο Ι.Μ.Αγίου Ιωάννη Θεολόγου

 Άμεσα οι οπλαρχηγοί κατασκεύασαν πρόχειρα ταμπούρια με τρεις πυργίσκους (πέτρινα οχυρώματα) σε απόσταση βολής ο ένας από τον άλλο περίπου στα εκατό μέτρα με τέταρτο το ίδιο το μοναστήρι-κάστρο. Στις 17 Ιουλίου 1827 οι Τούρκοι του Ντελή Αχμέτ, περίπου τρεις χιλιάδες με κανόνι, πολεμοφόδια και με τη συνοδεία των τουρκοπροσκυνημένων οχυρώνονται απέναντι από το μοναστήρι στο μικρό Αϊ-Γιάννη. Χωρίζονται σε τρεις φάλαγγες των εξακοσίων πολεμιστών και κάνουν έφοδο από τα δυτικά για να ανέβουν στο μοναστήρι. Οι τρεις έφοδοί τους αποκρούονται με βαριές απώλειες από τους Έλληνες. Όμως ο Γκολφίνος, γνωρίζοντας καλά την περιοχή και βλέποντας την ήττα των νέων φίλων του, έχει οδηγήσει ένα σώμα Τούρκων μετά από πεζοπορία τεσσάρων και πλέον ωρών μέσα από το χωριό Τούμπα στα νώτα των Ελλήνων, κάτι που έκανε τη θέση τους επισφαλή.

Το «Μανιάκι» της Βοστίτσας

 Την ευάλωτη αυτή θέση στο επάνω ταμπούρι υπερασπιζόταν ο Κουνινιώτης αρματολός Γεωργομοραΐτης με Κουνινιώτες, Μαμουσιώτες και Κορίνθιους πολεμιστές. Ο Ροδόπουλος βλέποντας το άνισο πλέον της μάχης, για να μην κυκλωθούν όλοι και αιχμαλωτιστούν του ζήτησε να υποχωρήσει. Ο γενναίος καπετάνιος, παρά τη δυσκολία της στιγμής δε δείλιασε και ζήτησε από τα παλικάρια του όποιος θέλει να  φύγει για να σωθεί. Δεν έφυγε όμως κανείς. Οι Τούρκοι όταν είδαν ότι ο Γκολφίνος είχε βρεθεί πίσω από τους Έλληνες, έκαναν και τέταρτη έφοδο φτάνοντας στο ελληνικό ταμπούρι. Όταν τελείωσαν όλες οι σφαίρες των Ελλήνων ο   γηραιός αρματολός όρμησε με το σπαθί στο χέρι για να αποκρούσει τον εχθρό. Το παράδειγμά του ακολούθησαν όλοι οι συμπολεμιστές του. Στο σημείο που βρίσκεται σήμερα το ηρώο δόθηκε μια σκληρή και άνιση μάχη σώμα με σώμα. Οι Τούρκοι, που επιτέθηκαν στο συγκεκριμένο ταμπούρι, αναφέρονται από το Μελετόπουλο ως «Αράπηδες» και προφανώς ήταν σώμα Αιγυπτίων του τακτικού στρατού του Ιμπραήμ. Εκεί έπεσε ο Γεωργομοραΐτης «αλλά Φλέσσα»,όπως δηλαδή  ο Παπαφλέσσας στο Μανιάκι και περίπου ογδόντα Έλληνες, πάνω από είκοσι Κουνινιώτες, πενήντα περίπου Μαμουσιώτες και Κορίνθιοι, μαχόμενοι «υπέρ πίστεως και πατρίδας».Ο Κουνινώτης καπετάνιος Γεώργιος Ανδρεακόπουλος (Γεωργομοραΐτης) ήταν εξήντα τεσσάρων ετών. Την επόμενη ημέρα στην Κουνινά η γυναίκα του έφερε στον κόσμο το μικρό γιο τους! Μαζί τους νεκροί άλλοι τόσοι «Άραβες» και Τούρκοι, ενώ τα σπαθιά και το όπλα των Ελλήνων ήταν όλα «συντετριμένα».Οι πολεμιστές μέσα από το μοναστήρι απέκρουσαν  τους εχθρούς και δεν παραδόθηκαν, ενώ ο Λεχουρίτης τους ανάγκασε να υποχωρήσουν και την επόμενη ημέρα στο Πετροβούνι, φράζοντάς τους το δρόμο προς την Κουνινά με αποτέλεσμα να επιστρέψουν μέσω Βοστίτσας στην Πάτρα. Οι απώλειες των Τούρκων από την πολύωρη μάχη ήταν πάνω από 300 νεκροί και δεκάδες τραυματίες.

Οι Τούρκοι, αφού δεν μπόρεσαν να μπουν στο μοναστήρι, αποχώρησαν με τους τραυματίες τους προς τη Βοστίτσα. Οι Έλληνες φοβούμενοι μήπως οι Τούρκοι και οι Τουρκοπροσκυνημένοι επιστρέψουν την επόμενη ημέρα, έφυγαν προς την Αράχωβα. Ο Ροδόπουλος μαζί με το μεγαλύτερο στρατιωτικό σώμα,είχε καταφέρει να φυγαδέψει τα περισσότερα γυναικόπαιδα και τους αγωνιστές  προς ασφαλή περιοχή. Κατά άλλους ιστορικούς όμως, οι Τούρκοι δεν έφυγαν αλλά την επόμενη ημέρα τοποθέτησαν το κανόνι για να γκρεμίσουν τη μονή. Τότε ο ηγούμενος Ανανίας Αντωνιάδης βγήκε έξω με τα άμφια και ζήτησε χάρη από το Ντελή Αχμέτ, η οποία δόθηκε με τη μεσολάβηση του Γκολφίνου που δεν ξέχασε ότι είναι Έλληνας. Οι Τούρκοι επιθεώρησαν το μοναστήρι και διαπίστωσαν ότι δεν κρύβονταν πολεμιστές. Άλλη παράδοση αναφέρει ότι «Τούρκος δε μπήκε στο μοναστήρι». Οι κάτοικοι της περιοχή όμως ακόμα και σήμερα πιστεύουν ότι αυτό ήταν το μεγαλύτερο θαύμα του Αγίου, δηλαδή η σωτηρία της Μονής, των αμάχων και των ελεύθερων χωριών μας.

Ο Κολοκοτρώνης έμαθε τα γεγονότα από τις επιστολές του στρατηγού Δημήτριου Μελετόπουλου αλλά και των άλλων οπλαρχηγών. Παρά τη λύπη το για το χαμό τόσων πολεμιστών, τη δυσαρέσκειά του για την έλλειψη πολεμοφοδίων και βοήθειας από την Κυβέρνηση, τελειώνει την απάντησή του με τη φράση  «…ο εχθρός εκατάλαβεν ότι οι Έλληνες δεν έχασαν την ευτολμίαν των».



Συμπερασματικά: Ήταν νίκη ή ήττα τελικά;

Συνεκτιμώντας όλα τα ιστορικά στοιχεία ήταν νίκη. Οι Τούρκοι έφυγαν προς τη Βοστίτσα και την Πάτρα, φοβούμενοι ενέδρες και κλεφτοπόλεμο από τους Έλληνες. Ποτέ  δεν οργάνωσαν νέες επιχειρήσεις κατά των ελευθέρων περιοχών της Δυτικής Βοστίτσας. Περιορίστηκε το προσκύνημα, γιατί πολλά χωριά επέστρεψαν στον Αγώνα με τους οπλαρχηγούς τους, όπως αναφέρει ο ιστορικός του Αιγίου Αρίστος Σταυρόπουλος «…επαναφέρθησαν στην οδόν της Εθνικής Τιμής».Το ίδιο αναφέρει και ο Γέρος του Μοριά σε επιστολή του στις 10 Αυγούστου 1827 σε όλους τους Πελοποννησίους «…έλαβον δι’ εμού τη συγχώρησιν του έθνους, και ήδη ενωμένοι με τα στρατεύματα της πατρίδος πολεμούν τον εχθρόν ως και πρότερον». Ένα μήνα μετά ,τον Αύγουστο του 1827, ο Δημήτριος Μελετόπουλος ο Γεώργιος Ροδόπουλος,ο Κωνσταντίνος (Χιλίαρχος) Ορεινός μαζί με Αιγιαλείς, Καλαβρυτινούς και άλλους αγωνιστές πήραν εκδίκηση για τους νεκρούς του Βερίνου, κατατροπώνοντας το στρατό του Ιμπραήμ πασά στο ύψωμα του Καυκαριά στους Λαπαναγούς, κάτω από την άξια ηγεσία του Πλαπούτα, στην τελευταία νικηφόρα μάχη της Επανάστασης στην περιοχή…


Το ηρώο των πεσόντων σήμερα

Ο επίλογος της ιστορικής μνήμης και τιμής

Εκατό χρόνια μετά, το 1927, έγινε η ανέγερση του λιθόκτιστου ηρώου με το μαρμάρινο λιοντάρι στην κορυφή του, στη θέση που ήταν το κύριο ταμπούρι του Γεωργομοραΐτη, εκεί που δόθηκε η κύρια μάχη. Στα θεμέλιά του ετάφησαν τα οστά των νεκρών που φυλάσσονταν σε ένα μικρό κτίσμα της Μονής. Κάθε χρόνο, στις 17 Ιουλίου, τιμούμε τη μνήμη τους με δοξολογία και επιμνημόσυνη δέηση στο ηρώο γι’ αυτό που μας χάρισαν, το υπέρτατο αγαθό της Ελευθερίας και της κρατικής οντότητας μετά από τετρακόσια χρόνια σκλαβιάς βάζοντας το δικό τους λιθαράκι. Προσκυνούμε τις ιερές σκιές τους που λάμπρυναν το εικονοστάσι του Γένους...



Δεν υπάρχουν σχόλια :