Ένας από τους πρώτους ατμοκίνητους συρμούς των αρχών του 20ου αιώνα.
πηγές:www.kalavrytanews.com/2015/03/odontotos-119-xronia-leitoyrgias.html Αλέξης Λεχουρίτης
ΚΑΛΑΒΡΥΤΑ, τα παλιά τ' αξέχαστα, Γεώργιος Χ. Κουτσουρής
Ο Οδοντωτός είναι το γραφικό τρενάκι που ξεκινά από τον σιδηροδρομικό σταθμό του Διακοπτού και ακολουθεί το φαράγγι του Βουραϊκού.
Δεκαετία 1980-Το τρενάκι λίγο πριν τα Καλάβρυτα
Μετά από απόσταση 22.350 μέτρων μέσα σε 50 λεπτά, καταλήγει στην πόλη των Καλαβρύτων, στα 750 μέτρα από την επιφάνεια της θάλασσας.
Πριν από 120 χρόνια περίπου,η Ελλάδα ήταν πολύ μικρότερη κι αδύναμη.Ο Χαρίλαος Τρικούπης, πρωθυπουργός τότε της Ελλάδος, θέλησε να δημιουργήσει τοπικά σιδηροδρομικά δίκτυα, με αφετηρία κάποια σημεία δίπλα στο κυρίως σιδηροδρομικό δίκτυο και με πλάτος γραμμής 75 εκατοστά.
Ο Χαρίλαος Τρικούπης
Ο Τρικούπης προωθούσε τις γραμμές μικρού εύρους γιατί έβλεπε ότι το "μικρό" τραίνο έχει μεγαλύτερη ευελιξία, αληθινό προσόν για μια ορεινή χώρα αλλά ήταν και οικονομικότερο στην κατασκευή του. Έτσι, τον Μάρτιο του 1889 η κυβέρνηση του αποφασίζει την κατασκευή της γραμμής από το Διακοπτό στα Καλάβρυτα με προοπτική να φτάσει στην Τρίπολη!
Η σύμβαση της κατασκευής του δικτύου του Οδοντωτού και της εκμετάλλευσης του για 92 χρόνια υπογράφεται με τους "Σιδηρόδρομους-Πειραιώς-Αθηνών-Πελοποννήσου" (ΣΠΑΠ) και το ελληνικό δημόσιο. Ένα χρόνο μετά την υπογραφή της πρώτης σύμβασης, αποφασίζει να κατασκευαστεί το τμήμα Καλάβρυτα μέχρι Τρίπολη, με μήκος 90 χμ. και κόστος 3.900.000 δραχμές.
Ατμοκίνητος συρμός
Στο μεταξύ η κατασκευή του τμήματος από το Διακοπτό ως τα Καλάβρυτα ανατίθεται στον Γάλλο εργολάβο Ατόν. Πολλοί τον διαδέχονται, το προβλεπόμενο δεκάμηνο γίνεται 5ετία, και το ένα 1.000.000 δραχμές διογκώνεται σε 3.500.000 δραχμές. Αυτές οι υπερβάσεις θα γίνουν η αιτία για μην πραγματοποιηθεί ποτέ η συνέχεια της γραμμής μέχρι την Τρίπολη!
Εκτός από τη μελέτη και τον σχεδιασμό του δικτύου που οφείλεται σε Γάλλους τεχνικούς, στο έργο εργάστηκαν πολλοί Ιταλοί εργάτες που είχαν την εμπειρία των ορεινών σιδηροδρόμων των Άλπεων. Λόγω του δυσπρόσιτου εδάφους και των φτωχών τεχνικών μέσων της εποχής το όλο εγχείρημα αποδεικνύεται πολύ πιο δύσκολο απ' ότι υπολόγιζαν οι σχεδιαστές. Παρ' όλα αυτά, το έργο θεωρείται κατασκευαστικός άθλος, ακόμη και με τα σημερινά δεδομένα. Τα έργα κατασκευής του δικτύου άρχισαν το 1889 και τα εγκαίνια έγιναν στις 10 Μαρτίου του 1896.
Οι πρώτες ατμομηχανές
Από τότε και μέχρι σήμερα, ο Βουραϊκός ποταμός και ο Οδοντωτός πορεύονται μαζί. Το τρενάκι ενσωματώθηκε τόσο καλά στο φυσικό περιβάλλον, που μοιάζει σαν να ήταν πάντα εκεί.
Συρμός Γαλλικής κατασκευής 1967 του οίκου "DECAUVILLE".
Ο τρόπος της κατασκευής του δεν επιβάρυνε το οικοσύστημα του φαραγγιού. Με το ξύλο και την πέτρα της περιοχής, οι τεχνικοί έκαναν για χάρη του τρένου έργα που νομίζεις ότι τα έφτιαξε η φύση από μόνη της.
Χιλιάδες επισκέπτες και σημαντικές προσωπικότητες έχουν ταξιδέψει με το ιστορικό τρενάκι τότε που το ταξίδι διαρκούσε δύο και παραπάνω ώρες. Βασιλείς, πρωθυπουργοί, άνθρωποι των γραμμάτων και των τεχνών, επώνυμοι και ανώνυμοι............
Το 1943 οι Γερμανοί μετέφεραν με το τρενάκι στο Διακοπτό τα λάφυρα από το πλιάτσικο στα σπίτια και τις περιουσίες των Καλαβρυτινών.
Οι νέοι συρμοί
Από το 2003 ως το 2009 οι γραμμές του οδοντωτού εκσυγχρονίστηκαν και νέοι συρμοί, ελβετικής κατασκευής, αντικατέστησαν τους υπάρχοντες που λειτουργούσαν για σαράντα περίπου χρόνια!
Δες το βίντεο - Κλικ
Camera and Montage by Alexander Sikalias/youtube
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου