Η πνευματική ανάπτυξη των Ελλήνων συνεχίστηκε κυρίως στις λατινοκρατούμενες περιοχές. Στην Κρήτη η άνθηση της ποίησης και του θεάτρου ονομάστηκε «Κρητική Αναγέννηση».
Εκπρόσωποί της ο Βιτσέντζος Κορνάρος (Σπουδαία έργα του «Ο Ερωτόκριτος» και «Η θυσία του Αβραάμ»)
Ερωτόκριτος και Αρετούσα-Χειρόγραφο του 1710
Δες και άκουσε απόσπασμα του έργου ''Ερωτόκριτος"
Γραμματόσημο του 1975
.....καθώς και ο Γεώργιος Χορτάτζης ( Σπουδαία έργα του η τραγωδία «Ερωφίλη» και η «Πανώρια») διαβάζονται ακόμη.
Ειδικά «Ο Ερωτόκριτος» είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα αρχών και αξιών πίστης, αγάπης ,γενναιότητας, υπομονής και αφοσίωσης που εκτυλίσσονται μέσα από την αγάπη δύο νέων ανθρώπων, του Ερωτόκριτου και της Αρετούσας.
Κάτι ανάλογο συμβαίνει στα Επτάνησα όπου οι λογοτέχνες γράφουν στη γλώσσα του λαού και μεταφράζουν έργα αρχαίων Ελλήνων και Ευρωπαίων συγγραφέων.
Επίσης ποιητές στην Ήπειρο (Ιωάννης Βηλαράς) και στη Βλαχία (Αθανάσιος Χριστόπουλος) γράφουν ποιήματα και θεατρικά έργα στη δημοτική.
Ο μεγαλύτερος ποιητής, που τους ξεπέρασε όλους, έγινε ο σκλαβωμένος λαός ,ο οποίος μέσα από το Δημοτικό Τραγούδι εξέφρασε μαζί με το ένδοξο παρελθόν του Βυζαντίου χαρές, λύπες, προσδοκίες…….
Συναξάρια και λαϊκά αναγνώσματα σε απλή γλώσσα κυκλοφορούσαν μεταξύ των ραγιάδων …….
Οι Έλληνες διακρίθηκαν και στην αρχιτεκτονική. Eπέλεγαν κι έχτιζαν τα χωριά τους στις πλαγιές των βουνών.
Φτέρη και Παρασκευή-Μεγάλα ορεινά χωριά της περιοχής στην περίοδο της Τουρκοκρατίας
Αργότερα χτίστηκαν πολλά αρχοντικά, έγιναν έργα κοινής ωφέλειας (γεφύρια, βρύσες και μονοπάτια), καθώς και οχυρωματικά έργα(καστρόσπιτα και καστροχώρια)
Σπετσιώτικο Αρχοντικό
Μανιάτικος Πύργος
καστροχώρι-Μεστά Χίου
Εκκλησίες δε επέτρεπαν οι Τούρκοι να χτίζονται τα πρώτα χρόνια και γι’ αυτό επιδιόρθωναν τις παλιές.
Οι χριστιανοί ζωγράφοι συνέχισαν να δημιουργούν σπουδαία έργα. Ξεχωρίζουν οι Θεοφάνης, Θεοδ. Πουλάκης και ο Μιχ. Δαμασκηνός όπως και πολλοί λαϊκοί ζωγράφοι.
αγιογραφία Μιχ. Δαμασκηνός
Στην αρχιτεκτονική και στη ζωγραφική φαίνεται και η επίδραση που δεχτήκαμε από τη Δύση.
1.Γράψε έναν πλαγιότιτλο σε κάθε παράγραφο του κειμένου σελ.61
2.Εντόπισε στο χάρτη τις περιοχές που σημειώθηκε,παρά τη σκλαβιά, κάθε είδους πνευματική ανάπτυξη.
3.ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
Κάνε κλικ στο link και διάβασε προσεχτικά την υπόθεση του έργου του 'Ερωτόκριτου'. Γράψε μια περίληψη του έργου σε 12 περίπου σειρές.
4.Τι ήταν η "κρητική αναγέννηση", ποιοι οι εκπρόσωποί της και τα κυριότερα έργα τους;
5.Πώς ο λαός ξεπέρασε όλους τους ποιητές και δημιουργούς;
6.Πώς διακρίθηκαν οι Έλληνες στην αρχιτεκτονική;
Ε Ρ Γ Α Σ Ι Ε Σ
2.Εντόπισε στο χάρτη τις περιοχές που σημειώθηκε,παρά τη σκλαβιά, κάθε είδους πνευματική ανάπτυξη.
3.ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
Κάνε κλικ στο link και διάβασε προσεχτικά την υπόθεση του έργου του 'Ερωτόκριτου'. Γράψε μια περίληψη του έργου σε 12 περίπου σειρές.
4.Τι ήταν η "κρητική αναγέννηση", ποιοι οι εκπρόσωποί της και τα κυριότερα έργα τους;
5.Πώς ο λαός ξεπέρασε όλους τους ποιητές και δημιουργούς;
6.Πώς διακρίθηκαν οι Έλληνες στην αρχιτεκτονική;
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου