Σάββατο 28 Μαρτίου 2015
Τετάρτη 25 Μαρτίου 2015
ΠΩΣ ΒΛΕΠΟΥΜΕ
Διάβασε κι αυτό:Τα μάτια και η όρασή μας - Κλικ
Παρουσίαση:Γρηγόρης Ζερβός
ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ
πηγή:Εκπαιδευτική Πύλη Υπουργείου Παιδείας Κύπρου
ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ
Πώς βλέπουμε - Η ανατομία του ματιού!Κάνε κλικ στην εικόνα.
Δευτέρα 23 Μαρτίου 2015
Σάββατο 21 Μαρτίου 2015
21η ΜΑΡΤΙΟΥ - ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΡΑΤΣΙΣΜΟΥ
Η Παγκόσμια Ημέρα για την Εξάλειψη των Φυλετικών Διακρίσεων εορτάζεται κάθε
χρόνο στις 21 Μαρτίου.
Καθιερώθηκε το 1966 από τη Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών σε ανάμνηση ενός
τραγικού συμβάντος, που συγκλόνισε την παγκόσμια κοινή γνώμη.
Στις 21 Μαρτίου του
1960 η αστυνομία της ρατσιστικής Νοτίου Αφρικής πυροβόλησε εν ψυχρώ κατά μιας
διαδήλωσης φοιτητών στην πόλη Σάρπβιλ, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 70
άνθρωποι. Οι νεαροί διαδηλωτές διαμαρτύρονταν ειρηνικά κατά των νόμων του
Απαρτχάιντ, που είχε επιβάλλει το καθεστώς της λευκής μειοψηφίας στη χώρα,
εφαρμόζοντας τη θεωρία της ανισότητας ανάμεσα στις φυλές.
Ο ΟΗΕ μάς καλεί αυτή τη μέρα να ενώσουμε τις φωνές μας για τα θύματα του
ρατσισμού, των φυλετικών διακρίσεων, της ξενοφοβίας και της μισαλλοδοξίας.
«Κανείς δεν γεννιέται, μισώντας κάποιον για το χρώμα του δέρματος, την καταγωγή ή τη θρησκεία του. Οι άνθρωποι πρέπει να μάθουν να μισούν κι αν μπορούν να διδαχθούν το μίσος, μπορούν να διδαχθούν και την αγάπη, γιατί η αγάπη έρχεται πιο φυσικά στην ανθρώπινη καρδιά, παρά το αντίθετο» Nelson Mandela
Με την ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας Κατά του Ρατσισμού και των Φυλετικών
Διακρίσεων , UNICEF επισημαίνει 4 βασικές αρχές για την καταπολέμηση του
ρατσισμού:
1.Δίνουμε προτεραιότητα στα παιδιά γιατί είναι η πιο ευάλωτη ομάδα πληθυσμού.
2.Κανένα παιδί στο περιθώριο. Στόχος της UNICEF είναι η εξασφάλιση πιστοποιητικού γέννησης για κάθε παιδί. Παιδιά που δεν υπάρχουν επίσημα δεν μπορούν να διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους.
3.Η Εκπαίδευση είναι το κλειδί για τη δημιουργία μιας νέας γενιάς που θα είναι ανεκτική. Για να μπει ένα τέλος στο φαύλο κύκλο των διακρίσεων της στέρησης και του αποκλεισμού. Ποιοτική εκπαίδευση ώστε τα παιδιά να αναπτυχθούν στο μέγιστο δυνατό βαθμό και να συνειδητοποιήσουν τα δικαιώματα των άλλων.
4. Τα παιδιά ως μέσο αλλαγής. Τα παιδιά και οι νέοι άνθρωποι πρέπει να εφοδιάζονται με τις απαραίτητες γνώσεις και ικανότητες για την προώθηση της κοινωνικής δικαιοσύνης, της αποδοχής και της εκτίμησης της διαφορετικότητας σε οποιαδήποτε κοινωνία και να ζουν.
1.Δίνουμε προτεραιότητα στα παιδιά γιατί είναι η πιο ευάλωτη ομάδα πληθυσμού.
2.Κανένα παιδί στο περιθώριο. Στόχος της UNICEF είναι η εξασφάλιση πιστοποιητικού γέννησης για κάθε παιδί. Παιδιά που δεν υπάρχουν επίσημα δεν μπορούν να διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους.
3.Η Εκπαίδευση είναι το κλειδί για τη δημιουργία μιας νέας γενιάς που θα είναι ανεκτική. Για να μπει ένα τέλος στο φαύλο κύκλο των διακρίσεων της στέρησης και του αποκλεισμού. Ποιοτική εκπαίδευση ώστε τα παιδιά να αναπτυχθούν στο μέγιστο δυνατό βαθμό και να συνειδητοποιήσουν τα δικαιώματα των άλλων.
4. Τα παιδιά ως μέσο αλλαγής. Τα παιδιά και οι νέοι άνθρωποι πρέπει να εφοδιάζονται με τις απαραίτητες γνώσεις και ικανότητες για την προώθηση της κοινωνικής δικαιοσύνης, της αποδοχής και της εκτίμησης της διαφορετικότητας σε οποιαδήποτε κοινωνία και να ζουν.
πηγές:Σαν Σήμερα
Unisef
Youtube
Δες τα βίντεο!
Παρασκευή 20 Μαρτίου 2015
Ο ΟΔΟΝΤΩΤΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ
Ένας από τους πρώτους ατμοκίνητους συρμούς των αρχών του 20ου αιώνα.
πηγές:www.kalavrytanews.com/2015/03/odontotos-119-xronia-leitoyrgias.html Αλέξης Λεχουρίτης
ΚΑΛΑΒΡΥΤΑ, τα παλιά τ' αξέχαστα, Γεώργιος Χ. Κουτσουρής
Ο Οδοντωτός είναι το γραφικό τρενάκι που ξεκινά από τον σιδηροδρομικό σταθμό του Διακοπτού και ακολουθεί το φαράγγι του Βουραϊκού.
Δεκαετία 1980-Το τρενάκι λίγο πριν τα Καλάβρυτα
Μετά από απόσταση 22.350 μέτρων μέσα σε 50 λεπτά, καταλήγει στην πόλη των Καλαβρύτων, στα 750 μέτρα από την επιφάνεια της θάλασσας.
Πριν από 120 χρόνια περίπου,η Ελλάδα ήταν πολύ μικρότερη κι αδύναμη.Ο Χαρίλαος Τρικούπης, πρωθυπουργός τότε της Ελλάδος, θέλησε να δημιουργήσει τοπικά σιδηροδρομικά δίκτυα, με αφετηρία κάποια σημεία δίπλα στο κυρίως σιδηροδρομικό δίκτυο και με πλάτος γραμμής 75 εκατοστά.
Ο Χαρίλαος Τρικούπης
Ο Τρικούπης προωθούσε τις γραμμές μικρού εύρους γιατί έβλεπε ότι το "μικρό" τραίνο έχει μεγαλύτερη ευελιξία, αληθινό προσόν για μια ορεινή χώρα αλλά ήταν και οικονομικότερο στην κατασκευή του. Έτσι, τον Μάρτιο του 1889 η κυβέρνηση του αποφασίζει την κατασκευή της γραμμής από το Διακοπτό στα Καλάβρυτα με προοπτική να φτάσει στην Τρίπολη!
Η σύμβαση της κατασκευής του δικτύου του Οδοντωτού και της εκμετάλλευσης του για 92 χρόνια υπογράφεται με τους "Σιδηρόδρομους-Πειραιώς-Αθηνών-Πελοποννήσου" (ΣΠΑΠ) και το ελληνικό δημόσιο. Ένα χρόνο μετά την υπογραφή της πρώτης σύμβασης, αποφασίζει να κατασκευαστεί το τμήμα Καλάβρυτα μέχρι Τρίπολη, με μήκος 90 χμ. και κόστος 3.900.000 δραχμές.
Ατμοκίνητος συρμός
Στο μεταξύ η κατασκευή του τμήματος από το Διακοπτό ως τα Καλάβρυτα ανατίθεται στον Γάλλο εργολάβο Ατόν. Πολλοί τον διαδέχονται, το προβλεπόμενο δεκάμηνο γίνεται 5ετία, και το ένα 1.000.000 δραχμές διογκώνεται σε 3.500.000 δραχμές. Αυτές οι υπερβάσεις θα γίνουν η αιτία για μην πραγματοποιηθεί ποτέ η συνέχεια της γραμμής μέχρι την Τρίπολη!
Εκτός από τη μελέτη και τον σχεδιασμό του δικτύου που οφείλεται σε Γάλλους τεχνικούς, στο έργο εργάστηκαν πολλοί Ιταλοί εργάτες που είχαν την εμπειρία των ορεινών σιδηροδρόμων των Άλπεων. Λόγω του δυσπρόσιτου εδάφους και των φτωχών τεχνικών μέσων της εποχής το όλο εγχείρημα αποδεικνύεται πολύ πιο δύσκολο απ' ότι υπολόγιζαν οι σχεδιαστές. Παρ' όλα αυτά, το έργο θεωρείται κατασκευαστικός άθλος, ακόμη και με τα σημερινά δεδομένα. Τα έργα κατασκευής του δικτύου άρχισαν το 1889 και τα εγκαίνια έγιναν στις 10 Μαρτίου του 1896.
Οι πρώτες ατμομηχανές
Από τότε και μέχρι σήμερα, ο Βουραϊκός ποταμός και ο Οδοντωτός πορεύονται μαζί. Το τρενάκι ενσωματώθηκε τόσο καλά στο φυσικό περιβάλλον, που μοιάζει σαν να ήταν πάντα εκεί.
Συρμός Γαλλικής κατασκευής 1967 του οίκου "DECAUVILLE".
Ο τρόπος της κατασκευής του δεν επιβάρυνε το οικοσύστημα του φαραγγιού. Με το ξύλο και την πέτρα της περιοχής, οι τεχνικοί έκαναν για χάρη του τρένου έργα που νομίζεις ότι τα έφτιαξε η φύση από μόνη της.
Χιλιάδες επισκέπτες και σημαντικές προσωπικότητες έχουν ταξιδέψει με το ιστορικό τρενάκι τότε που το ταξίδι διαρκούσε δύο και παραπάνω ώρες. Βασιλείς, πρωθυπουργοί, άνθρωποι των γραμμάτων και των τεχνών, επώνυμοι και ανώνυμοι............
Το 1943 οι Γερμανοί μετέφεραν με το τρενάκι στο Διακοπτό τα λάφυρα από το πλιάτσικο στα σπίτια και τις περιουσίες των Καλαβρυτινών.
Οι νέοι συρμοί
Από το 2003 ως το 2009 οι γραμμές του οδοντωτού εκσυγχρονίστηκαν και νέοι συρμοί, ελβετικής κατασκευής, αντικατέστησαν τους υπάρχοντες που λειτουργούσαν για σαράντα περίπου χρόνια!
Δες το βίντεο - Κλικ
Camera and Montage by Alexander Sikalias/youtube
Τρίτη 17 Μαρτίου 2015
ΕΝΟΤΗΤΑ 12 - 25η Μαρτίου-1
Πέμπτη 12 Μαρτίου 2015
Πέμπτη 5 Μαρτίου 2015
Η ΕΛΛΑΔΑ ΣΤΟΝ 19ο ΑΙΩΝΑ - ΤΕΤΑΡΤΗ ΕΝΟΤΗΤΑ
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ - ΚΛΙΚ
Προσωποποίηση της Ελλάδας, τοιχογραφία, Αθήνα, Μέγαρο Βουλής, Αίθουσα Ελευθερίου Βενιζέλου
πηγή:Ψηφιακό Σχολείο
Ο νεαρός βασιλιάς Όθωνας.
το ολοκαύτωμα του Αρκαδίου
Κεφάλαιο 3:Ψηφιακό Σχολείο - ΚλικΕπαναστατικά κινήματα στη Μακεδονία και την Κρήτη-Κλικ
Γιάννης Σουδίας:Βιντεομάθημα-Κλικ
Γελοιογραφία:Η δυστυχής Ελλάδα προσπαθεί να σηκώσει τα βάρη.....
Η Ελλάδα στα τέλη του 19ου αιώνα-Κλικ
Γιάννης Σουδίας:Βιντεομάθημα-Κλικ
Σμύρνη
Κεφάλαιο 5:Ψηφιακό Σχολείο - ΚλικΗ Θράκη, η Μικρά Ασία και ο Πόντος, ακμαία ελληνικά κέντρα.
Γιάννης Σουδίας:Βιντεομάθημα - Κλικ
Γελοιογραφία:Οι Μεγάλες Δυνάμεις "κατασπαράζουν" την Οθωμανική Αυτοκρατορία
Κεφάλαιο 6:Ψηφιακό Σχολείο - ΚλικΗ κρίση στα Βαλκάνια-Κλικ
Γιάννης Σουδίας: Βιντεομάθημα - Κλικ
Το Ανατολικό Ζήτημα
ΑΝΑΚΕΦΑΛΑΙΩΣΗ
- Ο Όθωνας ήταν ο πρώτος βασιλιάς της Ελλάδας από το 1833 έως το 1862. Τον διαδέχθηκε το 1863 ο Γεώργιος ο Α'.
- Το 1844 ο Όθωνας υποχρεώθηκε να παραχωρήσει Σύνταγμα, το οποίο περιόριζε τις εξουσίες του βασιλιά προς όφελος του Κοινοβουλίου.
- Τα σύνορα του πρώτου ανεξάρτητου ελληνικού κράτους ήταν περιορισμένα. Προκειμένου να επεκταθούν τα σύνορα και να απελευθερωθούν οι υπόδουλοι Έλληνες, προωθήθηκε η πολιτική της «Μεγάλης Ιδέας».
- Τον 19ο αιώνα οι κυβερνήσεις προσπάθησαν να εκσυγχρονίσουν τη χώρα. Την περίοδο της πρωθυπουργίας του Χαρίλαου Τρικούπη κατασκευάστηκαν πολλά μεγάλα έργα. Όμως οι μεγάλες οικονομικές δαπάνες οδήγησαν τελικά την Ελλάδα σε χρεοκοπία.
- Στη διάρκεια του 19ου αιώνα, εκτός από τους Έλληνες, αρκετοί ακόμη βαλκανικοί λαοί κέρδισαν την ελευθερία τους και σχημάτισαν δικά τους εθνικά κράτη.
Τα Βαλκάνια στο τέλος του 19ου αιώνα
Δευτέρα 2 Μαρτίου 2015
ΦΩΣ ΚΑΙ ΧΡΩΜΑΤΑ
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ - ΚΛΙΚ
Ο δίσκος του Νεύτωνα
Το λευκό φως, όταν περάσει μέσα από ένα διαφανές υλικό, νερό ή γυάλινο πρίσμα-Κλικ, διαθλάται και αναλύεται σε επτά χρώματα:το κόκκινο, το πορτοκαλί, το κίτρινο, το πράσινο, το γαλάζιο, το μπλε και το ιώδες-μοβ.Το φαινόμενο αυτό ονομάζεται ανάλυση του λευκού φωτός.
πρίσμα
φωτο:el. wikipedia
Tην ανάλυση του λευκού φωτός παρατήρησε πρώτος ο Newton το 1666.Αυτό παρατηρούμε, όταν μετά από βροχή επικρατεί ηλιοφάνεια.Το φως αναλύεται στις σταγόνες της βροχής δημιουργώντας το ουράνιο τόξο.
Ουράνιο τόξο